V prostředí najdete dostupné pomůcky pro rozvoj samostatnosti v péči o sebe i o prostředí.

Děti si mohou připravit svačinku, zkrášlit se ve zkrášlovacím koutku, přichystat si pití, učit se zapínat, obléknout, nebo si dát sušit mokré tričko, nebo hadřík na dětský sušák...

Rozvoj praktických dovedností je v Montessori přístupu u dětí do 3 let zásadní. Děti si mohou mnoho připravit samy, nebo s menší pomocí a mají z toho radost. Nemusíme je tak zabavit hračkou, nebo televizí a mohou jít připravovat snídani, nebo svačinu. Děti mohou být a jsou rády součástí těchto praktických činností. Je to to, co dělá máma a táta, co jsou vnitřním hlasem vedeni opakovat a učit se z toho. V běžném životě na to nemusí být vždy čas. V Montessori pracovně čas, prostor a pomůcky k tomu určené jsou.